Γιατί η Τουρκία δεν μπορεί να κατασκευάσει μέχρι το 2023 δικό της stealth μαχητικό


Η επιθυμία της Τουρκίας να δημιουργήσει έναν μαχητικό με την ετικέτα " Made in Turkey" και η αγορά δεκάδων αμερικανικών μαχητικών αεροσκαφών πέμπτης γενιάς F-35 είναι πέρα από τις οικονομικές δυνατότητες της χώρας σύμφωνα με αρκετούς αναλυτές απο την δύση.
Eκτίμησή μας είναι ότι οι τουρκικές φιλοδοξίες πολύ δύσκολα θα εκπληρωθούν μέχρι το 2013 για λόγους που έχουν να κάνουν και με την οικονομική και με την τεχνολογική διάστση του εγχειρήματος.
Τούρκοι αξιωματούχοι της αμυντικής βιομηχανίας εκτιμούν ότι ο σχεδιασμός, η ανάπτυξη και παραγωγή συνολικά 8 πρωτότυπων αεροσκαφών στο πλαίσιο του προγράμματος TF-X θα κοστίσει στην Άγκυρα περισσότερα από 10 δισεκατομμύρια αμερικανικά δολάρια.
Αυτό θα γίνει σε συνεργασία με την SAAB, η οποία επιλέχθηκε να είναι ο βασικός συνεργάτης της τουρκικής αεροναυπηγικής βιομηχανίες για μια σειρά λόγων: Γνωρίζει να αναπτύσσει πρωτοποριακά αεροσκάφη (Draken, Viggen, Gripen) με ελάχιστη εξωτερική τεχνολογική βοήθεια και να στήνει συστήματα υποστήριξης χαμηλού κόστους, αφού κατά κανόνα μόνο ο βασικός πελάτης της SAAB ήταν μόνο το σουηδικό κράτος.
Η συνεργασία με την κορεατική ΚΑΙ (από την οποία προήλθε το σχέδιο που διακρίνεται στην φωτό, δεν προχώρησε καθώς η τουρκική Αεροπορία είχε άλλες επιχειρησιακές προτεραιότητες που δεν συμφωνούσαν με την βασική σχεδίαση των Κορεατών.
Οι Τούρκοι θέλουν το δικό τους μαχητικό να αντικαταστήσει το F-16 και να είναι προσαρμοσμένο στην εναέρια υπεροχή, αφού έχουν διακρίνει τις αδυναμίας και τους περιορισμούς του F-35 στις αποστολές αέρος-αέρος.
Αν το 8 πρωτότυπα είναι έτοιμο σε δέκα χρόνια, το 2023 δηλαδή, υπολογίζουν ότι μέχρι το 2030 θα έχουν αντικατασταθεί τα F-16 που εκσυγχρονίστηκαν σήμερα.
Το θέμα τους κόστους, όμως, (πέρα από τις τεχνολογικές προκλήσεις...) δεν είναι καθόλου εύκολα υπερβάσιμο εμπόδιο ακόμα και για μια Τουρκία που δαπανά τρελά ποσά για να εξοπλίσει τις ισχυρότερες συμβατικές ένοπλες δυνάμεις εντός ΝΑΤΟ μετά απ΄π αυτές των ΗΠΑ.
"Το ποσό μεταξύ 11 και 13 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την ανάπτυξη των εν λόγω υψηλής τεχνολογίας αεροσκαφών θα ήταν ρεαλιστικό", δήλωσε ένας ανώτερος αξιωματούχος εξοικειωμένος με το πρόγραμμα. "Είμαστε επικεντρωμένοι στην τιμή των 100 εκατομμυρίων δολαρίων ανά αεροσκάφος παραγωγής. Νομίζω ότι κατά τις προσεχείς δεκαετίες, μπορούμε να αγοράσουμε 200 νέα μαχητικά αεροσκάφη για να αντικαταστήσουμε τα παρωχημένα μαχητικά αεροσκάφη", είπε ο ίδιος.
Αυτό σημαίνει ότι η Τουρκία θα πρέπει να δαπανήσει συνολικά μεταξύ 31 και 33 δισεκατομμύρια δολάρια για το σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την παραγωγή των 8 πρωτότυπων και 200 μαχητικών παραγωγής σειράς . Συν βέβαια τα 16 δισ. δολ. (κατ'ελάχιστον) που θα δαπανηθούν για τα 100 F-35.
Όμως, ανεξάρτητοι αναλυτές λένε ότι ακόμη και αυτό είναι μια υπερβολικά αισιόδοξη εκτίμηση.
Η Τουρκία ελπίζει ότι το νέο μαχητικό μπορεί να σκαρφαλώσει στον ουρανό το 2023, δηλαδή το έτος της 100ης επετείου της δημιουργίας του σύγχρονου τουρκικού κράτους . Όπως αναμένεται, ο πρωθυπουργός Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στην φετινή σύνοδο της Επιτροπής για την Αμυντική Βιομηχανία θα λάβει την απόφαση για να ξεκινήσει το πρόγραμμα.
Εν τω μεταξύ, η Τουρκία, της οποίας η αεροπορική δύναμη αποτελείται από αμερικανικής κατασκευής αεροσκάφη, σχεδιάζει επίσης να αγοράσει περίπου 100 F-35. Το μεγαλύτερο μέρος του στόλου των τουρκικών μαχητικών αεροσκαφών αποτελείται από σύγρρονες εκδόσεις του F-16 της Lockheed Martin, τα παλαιότερα μαχητικά-βομβαρδιστικά F-4 που έχουν εκσυγχρονιστεί με τη βοήθεια του Ισραήλ.
Σύμφωνα με αναλυτές, η συνολική δαπάνη για την αγορά των 100 F-35 (16 δισ. δολάρια) και η ανάπτυξη και η παραγωγή των 200 TF-X (31 έως 33 δισ. δολάρια) θα μπορούσε να είναι περίπου 50 δισεκατομμύρια δολάρια.
Όλα αυτά είναι αδύνατον να το ανθέξει ακόμα και μία οικονομία 25% ισχυρότερη της σημερινής, μέχρι το 2030 που θα έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή των 100 νέων εγχώριας κατασκευής...
Μην ξεχνάμε και τα τρία ναυπηγικά προγράμματα της TF-2000, της Milgem και της ελαφράς φρεγάτας, που θα ξεπεράσουν σε κόστος τα 10 δισ. δολ. συνολικά και βέβαια τα δεκάδες άλλα προγράμματα εγχώριας ανάπτυξης συστημάτων...
Σε οποιαδήποτε περίπτωση ο τουρκικός βιομηχανικός αμυντικός-βιομηχανικός σχεδιασμός είναι μακροπρόθεσμος. Και όταν στην Ελλάδα φτάσαμε να πρέπει να εγκριθούν από την Βουλή και από το ΚΥΣΕΑ, απλά ανταλλακτικά, στην Τουρκία έχουν ξεκινήσει το 6ο πρόγραμμα μαχητικού stealth παγκοσμίως...
defencenet.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις