Οι δαπάνες του υπουργείου Εθνικής Άμυνας φτάνουν (μετά βίας) για λειτουργικά έξοδα

Ο προϋπολογισμός για το 2014 παραμένει σε χαμηλά επίπεδα και προβληματίζει τα στελέχη

Σε χαμηλά επίπεδα, που δεν θα επιτρέψουν σημαντικές κινήσεις στον τομέα των εξοπλισμών, θα παραμείνει και το 2014 ο προϋπολογισμός του υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Αν και την τελευταία στιγμή προβλέφθηκε η πίστωση για... την αγορά επαρκούς ποσότητας πυρομαχικών για τα άρματα μάχης Leopard 2Hel, το σύνολο των 650.000.000 δολαρίων που έχουν προβλεφθεί μετά βίας επαρκούν για τη συντήρηση και τη διατήρηση σε λειτουργική κατάσταση των οπλικών συστημάτων των Ενόπλων Δυνάμεων.

«Το σύνολο των αμυντικών δαπανών της χώρας μας έχει υποβαθμισθεί σε σημείο που να κυμαίνεται περίπου στα επίπεδα των πιστώσεων που η χώρα ελπίζει να εξοικονομήσει με την περικοπή της σπατάλης στην ετήσια φαρμακευτική δαπάνη» υπογράμμιζε στέλεχος του υπουργείου, για να δείξει ότι σε απόλυτους αριθμούς το μέγεθος των σχετικών κονδυλίων δεν είναι τόσο βαρύ όσο θέλουν να το παρουσιάζουν κύκλοι που επικρίνουν τον τομέα της άμυνας ως ιδιαίτερα δαπανηρό και υπαίτιο για τη διόγκωση του δημόσιου χρέους.

Με τα δεδομένα αυτά, ο αμυντικός προϋπολογισμός δεν αφήνει περιθώρια για την εκταμίευση 200.000.000-300.000.000 που προβλέπουν κάποιες προτάσεις συμβιβασμού για την επαναλειτουργία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και την ολοκλήρωση της κατασκευής των τριών υποβρυχίων τύπου 214 που παραμένουν ημιτελή παρότι το Πολεμικό Ναυτικό δεν κουράζεται να επαναλαμβάνει την ανάγκη για επιχειρησιακή τους αξιοποίηση.

Μια άλλη σημαντική έλλειψη που, απ’ ό,τι φαίνεται, θα παραμείνει και τον επόμενο χρόνο είναι τα αεροπλάνα ναυτικής περιπολίας, που χρειάζονται προκειμένου να ανταποκρινόμαστε και σε συμμαχικές υποχρεώσεις, τις οποίες διαφορετικά θα επιδιώξει να αναλάβει η Τουρκία. Η σκέψη για leasing τριών τέτοιων αεροπλάνων από τη Γαλλία δεν δείχνει να υλοποιείται και το πρόβλημα αντιμετωπίζεται εκ των ενόντων με μεταφορικά αεροπλάνα, τα οποία εξοπλίζονται προσωρινά με κάποιες συσκευές, ώστε να μπορούν να κάνουν μια στοιχειώδη ναυτική επιτήρηση. Και όμως, η αποστολή αυτή είναι πολύ σημαντική και για εθνικούς σκοπούς, μια και είναι ο καλύτερος τρόπος για τη διατήρηση του ελέγχου στα εκτεταμένα θαλάσσια σύνορα και στα νησιωτικά συμπλέγματα του ελληνικού αρχιπελάγους.

Οι τουρκικές παραβιάσεις

Σε πρώτη προτεραιότητα παραμένει η διατήρηση στο σημερινό υψηλό τους επίπεδο των αεροπορικών μοιρών, οι οποίες εξακολουθούν να δοκιμάζονται από τις παραβιάσεις των τουρκικών μαχητικών στο Αιγαίο. Ναι μεν η δραστηριότητα της τουρκικής αεροπορίας έχει περιορισθεί σημαντικά τον τελευταίο χρόνο, αλλά η ανάγκη για ετοιμότητα είναι διαρκής και οι αποστολές αναχαιτίσεως παραμένουν αναγκαίες όσο πάντα.

Το Πολεμικό Ναυτικό δεν βλέπει ούτε φέτος την πιθανότητα να δρομολογηθεί το από ετών απαιτούμενο πρόγραμμα του εκσυγχρονισμού μέσης ζωής των τεσσάρων φρεγατών τύπου Ύδρα, οι οποίες είναι και οι νεότερες μεγάλες μονάδες του Στόλου.

Συμπληρώνουν όμως εικοσαετία από την ολοκλήρωση της ναυπηγήσεώς τους. Πέρα όμως από την έλλειψη πιστώσεων, είναι και τα μεγάλα προβλήματα στη ναυπηγική μας βιομηχανία που δεν αφήνουν πολλά περιθώρια για εφαρμογή τέτοιων προγραμμάτων.

Πάντως ελπίζεται ότι το επόμενο διάστημα θα παραδοθεί από τα Ναυπηγεία Ελευσίνας η πέμπτη πυραυλάκατος κλάσεως Super Vita, η ναυπήγηση της οποίας έχει σχεδόν ολοκληρωθεί.

Στον Στρατό Ξηράς, τέλος, παραμένει η ανάγκη για απόκτηση ενός τεθωρακισμένου οχήματος μάχης ικανού να συνεργάζεται με τα σύγχρονης τεχνολογίας άρματα που διαθέτουμε.

Όμως αφού δεν φαίνεται εφικτή η απόκτηση των ρωσικών ΒΜΡ-3, που είχε προκριθεί με απόφαση του ΚΥΣΕΑ του 2008, μοναδική περίπτωση να καλυφθεί αυτό το κενό είναι η αναζήτηση λύσεων μέσω στρατιωτικής βοηθείας από τις ΗΠΑ ή leasing από άλλη συμμαχική χώρα.

Ναυτική συνεργασία με την Ελλάδα επιδιώκουν Ρωσία - Κίνα

ΜΙΑ ΕΙΚΟΣΑΕΤΙΑ πολυεπίπεδης στρατιωτικής συνεργασίας της Αθήνας με τη Μόσχα επιβεβαιώθηκε κατά την επίσημη επίσκεψη στην Αθήνα του Ρώσου υπουργού Αμύνης Σεργκέι Σόιγκου, την περασμένη εβδομάδα. Η Ελλάδα, που ήταν η πρώτη χώρα του ΝΑΤΟ που ενέταξε στο οπλοστάσιό της ρωσικά οπλικά συστήματα, έχει μια σειρά από κυλιόμενες συμφωνίες με τις ρωσικές βιομηχανίες για την υποστήριξή τους.

Όμως και για την ελληνική και για τη ρωσική πλευρά η ευρύτερη συνεργασία σε θέματα, όχι μόνο τεχνικά, αλλά κυρίως στρατηγικά βρίσκεται στην πρώτη γραμμή του ενδιαφέροντος. Την ικανοποίησή του για τη συνολική πρόοδο της συνεργασίας των δύο χωρών διατύπωσε ο κ. Σόιγκου, εκφράζοντας την εκτίμησή του για τον Έλληνα ομόλογό του Δημ. Αβραμόπουλο ως πολιτικό με ιδιαίτερο βάρος όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά και για την Ευρώπη συνολικά.

Η Μεσόγειος

Με την ανατολική Μεσόγειο σε μια φάση διαρκούς αποσταθεροποιήσεως, η Ρωσία προσβλέπει στη συνεργασία με την Ελλάδα για τη διατήρηση ανοικτών θαλάσσιων οδών στη Μεσόγειο, αλλά και για τον συντονισμό της πολιτικής τους για την ασφάλεια, με τους συλλογικούς ευρωπαϊκούς θεσμούς. Με τον στόλο του Εύξεινου Πόντου σε μια προσπάθεια αναπτύξεως, η Ρωσία σύντομα θα αναζητήσει λιμενικές διευκολύνσεις στην ανατολική λεκάνη της Μεσογείου -αφού μάλιστα έχει ουσιαστικά εγκαταλείψει τη βάση του στην Ταρσό της Συρίας- και η Ελλάδα αντιμετωπίζει πολύ θετικά το ενδεχόμενο ενός τέτοιου αιτήματος.

Σε ανάλογη συνεργασία με την Ελλάδα προσβλέπει και η Κίνα. Αν και από ετών η προοπτική αυτή είναι ανοικτή αφού η διασφάλιση των θαλάσσιων δρόμων είναι ζωτικής σημασίας για το συνεχώς αναπτυσσόμενο εμπόριο μεταξύ των δύο χωρών.

Και ενώ η Κίνα είναι μια μεγάλη χώρα με τεράστια κίνηση εμπορικών φορτίων, η Ελλάδα παραμένει πρώτη ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο. Παράλληλα, το Πολεμικό μας Ναυτικό έχει αποδείξει ότι με την εμπειρία και τον επαγγελματισμό του είναι αξιόπιστος συνεργάτης στην προσπάθεια για διασφάλιση της ομαλότητας της ναυσιπλοΐας. Αυτά ήταν και τα αντικείμενα της πρόσφατης επίσκεψης στην Κίνα του αρχηγού του ΓΕΝ αντιναυάρχου Ευάγγ. Αποστολάκη.

(ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ 08/12/2013 – ΕΥΘΥΜΙΟΣ ΠΕΤΡΟΥ - e.p.petrou@gmail.com - Σ.Λ.)
http://staratalogia.blogspot.gr/2013/12/blog-post_9629.html

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις