Ευκαιρία για την απόκτηση αεροσκαφών συλλογής πληροφοριών και επιτήρησης

Αεροσκάφη MC-12W Liberty: Μία ευκαιρία για την Ελλάδα να αποκτήσει αεροσκάφη συλλογής πληροφοριών και επιτήρησης!
Το πρόσφατο ταξίδι του Έλληνα υπουργού Εθνικής Άμυνας Δημήτρη Αβραμόπουλου στις ΗΠΑ και η συνάντηση του με τον Αμερικανό ομόλογο του Chuck Hagel πραγματοποιήθηκε σε μία κρίσιμη περίοδο όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά και γενικότερα για την ευρύτερη γεωγραφική περιοχή της Αν. Μεσογείου. Κατά την διάρκεια της συνάντησης των δύο υπουργών οι ΗΠΑ αναγνώρισαν το ρόλο της Ελλάδας ώς “ενός σημαντικού παράγοντα ασφάλειας, συνεργασίας, συνεννόησης και σταθερότητας”. Πριν από την επίσκεψη του Έλληνα υπουργού στις ΗΠΑ, είχε προετοιμαστεί το έδαφος για την επίτευξη συμφωνιών με αντικείμενο την μεταβίβαση στην Ελλάδα πλεονάζοντος αμερικανικού στρατιωτικού υλικού.


Γράφει ο Γιώργος Τσιμπούκης (στρατιωτικός συντάκτης- δημοσιογράφος)
Σύμφωνα με πληροφορίες το υλικό που η ελληνική πλευρά έχει ζητήσει από τις ΗΠΑ περιλαμβάνει μεταξύ άλλων αριθμό μεταγωγικών ελικοπτέρων CH-47D και πολλαπλούς εκτοξευτές ρουκετών M270 MLRS. Αυτό όμως που σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες φαίνεται να απουσιάζει από την ελληνική λίστα αιτημάτων προς τις ΗΠΑ, είναι η απόκτηση συστημάτων συλλογής πληροφοριών που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν τόσο για την εθνική άμυνα, όσο και για την ασφάλεια της χώρας, καλύπτοντας παράλληλα τις διεθνείς υποχρεώσεις της Ελλάδας στον τομέα αυτό.
Η ευκαιρία της Ελλάδας για την απόκτηση αεροσκαφών συλλογής ISR από τις ΗΠΑ.
Παρά το γεγονός ότι η χώρα μας εκτός από την τουρκική απειλή στο Αιγαίο, καλείται να αντιμετωπίσει ζητήματα όπως τη διεθνή τρομοκρατία και το οργανωμένο έγκλημα, η οικονομική δυσπραγία της σε συνδυασμό με τις μακροχρόνιες διαδικασίες της Ε.Ε για την χρηματοδότηση προγραμμάτων προμήθειας μέσων τα οποία θα συνέβαλαν στην καλύτερη θωράκιση των εξωτερικών συνόρων της Ευρώπης, αποτρέπουν την ταχύτατη απόκτηση του αναγκαίου υλικού. Ουσιαστικά η μόνη χώρα η οποία διαθέτει τη δυνατότητα να διαθέσει άμεσα στην Ελλάδα τον απαραίτητο εξοπλισμό που χρειάζονται οι Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας, χωρίς εμπόδια και γραφειοκρατικά κωλύματα είναι οι ΗΠΑ. Ειδικότερα στον τομέα της επιτήρησης παρακολούθησης και συλλογής πληροφοριών, η υπό εξέλιξη αναδιοργάνωση των Ενόπλων Δυνάμεων των ΗΠΑ και η απεμπλοκή τους από το Αφγανιστάν, δημιουργεί ευνοϊκές συνθήκες για την απόκτηση αμερικανικού ελαφρά χρησιμοποιημένου στρατιωτικού υλικού από την Ελλάδα, που θα εξυπηρετεί τόσο τα εθνικά συμφέροντα, όσο και τις διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα σχέδια του αμερικανικού υπουργείου Άμυνας, όπως αυτά δημοσιοποιήθηκαν στα μέσα του 2012, περίπου 10-11 από τα 41 αεροσκάφη συλλογής πληροφοριών/επιτήρησης και αναγνώρισης (ISR) τύπου MC-12W Liberty που η Αεροπορία των ΗΠΑ διαθέτει, πρόκειται να αποσυρθούν σταδιακά το 2014 μετά την ολοκλήρωση της απομάκρυνσης των αμερικανικών στρατευμάτων από το Αφγανιστάν. Από τα 41 διαθέσιμα αεροσκάφη (ένα ακόμη αεροσκάφος κατέπεσε τον Απρίλιο του 2013 στο Αφγανιστάν), 27 θα μεταβιβαστούν στην αμερικανική Εθνοφυλακή, ένας μικρός αριθμός θα αξιοποιηθεί για την εκπαίδευση των πληρωμάτων και τα υπόλοιπα πρόκειται να παραχωρηθούν σε συμμάχους των ΗΠΑ. Τα αεροσκάφη αυτά αποτέλεσαν  μία οικονομική λύση ανάγκης για τους Αμερικανούς το 2008 και όπως αποδείχτηκε από την χρήση τους την περίοδο 2009-2013 κατάφεραν να φέρουν σε πέρας απαιτητικές αποστολές με άριστα αποτελέσματα.
Το αεροσκάφος ISR τύπου King Air 350/ 350ER.

Το πρόγραμμα απόκτηση των αεροσκαφών King Air 350/350ER με την ονομασία Liberty ξεκίνησε το 2008 και τα πρώτα επτά αεροσκάφη, ήταν τροποποιημένα Hawker Beechcraft King Air 350, ενώ τα υπόλοιπα που ακολούθησαν ανήκαν στην νεώτερη έκδοση King Air 350ER με μεγαλύτερη ακτίνα δράσης. Και τα δύο αεροσκάφη αποτελούν εκδόσεις του γνωστού δικινητήριου αεροσκάφους C-12 το οποίο υπηρετεί στις τάξεις της Αεροπορίας Στρατού. Πρόκειται για ένα αεροσκάφος με μήκος 14,22 μέτρα, άνοιγμα πτερύγων 17,65 μέτρα και ύψος 4,36 μέτρα, το οποίο είναι εξοπλισμένο με δύο κινητήρες turboprop PT6A-60A Pratt & Whitney οι οποίοι αποδίδουν 1.050 ίππων έκαστος. Το μέγιστο βάρος του King Air 350 είναι 6.800 κιλά, ενώ της βελτιωμένης έκδοσης King Air 350ER φτάνει τα 7.484 κιλά, κυρίως λόγω της μεγαλύτερης ποσότητας καυσίμου που μεταφέρει, η οποία φτάνει τους 2,3 τόνους. Η ταχύτητα πλεύσης και των δύο εκδόσεων φτάνει τους 312 κόμβους (577,8 χλμ/ώρα), η επιχειρησιακή οροφή τους τα 35.000 πόδια, ενώ η επιχειρησιακή εμβέλεια του King Air 350 είναι 1.500 ναυτικά μίλια και της έκδοσης King Air 350ER τα 2.400 ναυτικά μίλια. Η αυτονομία της έκδοση King Air 350 είναι 5-7 ώρες, ενώ του King Air 350ER φτάνει τις 7-8 ώρες, χάρις στα 718 κιλά περισσότερο καύσιμο που μεταφέρει σε σχέση με την αρχική έκδοση. Το πλήρωμα και των δύο εκδόσεων είναι ολιγομελές και αποτελείται από δύο πιλότους και δύο χειριστές των αισθητήρων που τα αεροσκάφη φέρουν.
Πιο αναλυτικά τα αεροσκάφη King Air 350/350ER διαθέτουν ένα ολοκληρωμένο ηλεκτροπτικό αισθητήρα ημέρας/νύκτας με καταδείκτη laser, σύστημα υποκλοπής επικοινωνιών SIGINT, το οποί αναπτύχθηκε για το UAV MQ-9 Reaper της εταιρείας General Atomics και το οποίο ανάλογα με το είδος της αποστολής του αεροσκάφους μπορεί να πραγματοποιήσει παρεμβολή στις τηλεπικοινωνίες του αντιπάλου. Επιπλέον τα King Air 350/350ER διαθέτουν σύστημα δορυφορικών επικοινωνιών, σύστημα ζεύξης δεδομένων και ολοκληρωμένο σύστημα αυτοπροστασίας από αντιαεροπορικά βλήματα. Το σύνολο των παραπάνω αισθητήρων είναι τοποθετημένο εντός ενός φορέα χωρητικότητας 16,9 κυβικών μέτρων, ο οποίος είναι τοποθετημένος εξωτερικά κάτω από την άτρακτο του αεροσκάφους και μπορεί να μεταφέρει αισθητήρες και υποσυστήματα συνολικού βάρους 181 κιλά.
Σημειώνεται ότι τα αεροσκάφη της έκδοσης King Air 350 διαθέτουν κάμερα ημέρας/νύκτας τύπου Wescam MX15Ι της εταιρείας L-3, ενώ τα αεροσκάφη της έκδοσης King Air 350ER διαθέτουν την βελτιωμένη κάμερα ημέρας/νύκτας τύπου Wescam MX15D της ίδιας εταιρείας. Εκτός από τα αεροσκάφη, το ολοκληρωμένο σύστημα του προγράμματος Liberty περιλαμβάνει, ένα σταθμό ελέγχου εδάφους ο οποίος αξιοποιεί τα δεδομένα που στέλνει με τη ζεύξη δεδομένων το αεροσκάφος, ενώ οι πληροφορίες αυτές μπορούν να σταλούν ακόμη και σε μονάδες που βρίσκονται στην περιοχή επιτήρησης του αεροσκάφους. Τέλος εκτός από τους αισθητήρες που έχουν αναφερθεί, η κατασκευάστρια εταιρεία Hawker Beechcraft σε συνεργασία με την General Atomics Aeronautical Systems (GAASI) προσφέρει σε πιθανούς χρήστες του αεροσκάφους, το ραντάρ Lynx Block 30E GMTI/SAR το οποίο έχει εμβέλεια 80 χλμ.

Η δυνατότητα αξιοποίησης των King Air 350/ 350ER ISR στο Αιγαίο και το Ιόνιο.

Έχοντας να επιτηρήσουν μία τεράστια ακτογραμμή στο Αν. Αιγαίο και μεγάλες θαλάσσιες περιοχές στο Αιγαίο, το Λιβυκό πέλαγος, την Αν. Μεσόγειο και το Ιόνιο με πραγματικά περιορισμένα τεχνικά μέσα, οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις και το Λιμενικό Σώμα χρειάζονται κάθε διαθέσιμο μέσο που θα μπορούσε να αυξήσει τις δυνατότητες τους επιτήρησης και συλλογής πληροφοριών σε αυτές τις περιοχές. Με εξαίρεση τα τρία αεροσκάφη Reims F-406 Vigilante του Λιμενικού Σώματος/Ελληνικής Ακτοφυλακής, τα οποία διαθέτουν επαρκέστατο εξοπλισμό επιτήρησης και τα πολύτιμα ιπτάμενα ραντάρ EMB-145H AEW&C Erieye, η ελληνική Πολιτεία δεν διαθέτει άλλα μέσα επιτήρησης/παρακολούθησης, για να καλύψει τα 1,15 εκατομμύρια τετραγωνικά χιλιόμετρα της περιοχής εθνικής ευθύνης έρευνας και διάσωσης του FIR Αθηνών. Δεδομένης της γεωγραφικής θέσης “κλειδί” της Ελλάδας για την ευρωπαϊκή ασφάλεια, η χώρα μας θα μπορούσε ως νησίδα σταθερότητας σε μία ταραγμένη περιοχή υψηλής γεωπολιτικής σημασίας για τις ΗΠΑ και την Ε.Ε, να ζητήσει από τις ΗΠΑ την παροχή των κατάλληλων μέσων τα οποία θα συνέβαλαν στην καλύτερη επιτήρηση μίας θαλάσσιας περιοχής την οποία καθημερινά διασχίζουν πλοία με προέλευση την Ασία και την Μ. Ανατολή.
Η αξιοποίηση τουλάχιστον 9 αεροσκαφών King Air 350/350ER ISR και των τριών υπαρχόντων Reims F-406 Vigilante διασυνδεδεμένα σε ένα ολοκληρωμένο σύστημα ανταλλαγής πληροφοριών, το οποίο έχει κατασκευαστεί από ελληνική εταιρεία, θα έδινε στη χώρα μας ένα σημαντικό πλεονέκτημα στο διεθνές σύστημα ασφάλειας. Με την ελληνική βιομηχανία ηλεκτρονικών και αεροπορικών κατασκευών να υποστηρίζει τα αεροσκάφη αυτά, η Ελλάδα θα μπορεί να διαθέτει ένα στόλο από 12 πολύτιμα αεροσκάφη επιτήρησης, αναγνώρισης και συλλογής πληροφοριών, καταγράφοντας ηλεκτρονικά και οπτικά τα ύποπτα πλοία που διασχίζουν τις θάλασσες μας, με προέλευση τις ακτές της Μ.Ασίας, Β.Αφρικής και Μέσης Ανατολής. Επιπλέον χάρις σε αυτά τα αεροσκάφη το ελληνικό κράτος θα μπορεί να αντιμετωπίσει το λαθρεμπόριο που αποτελεί μία σημαντική πληγή αιμορραγίας στα έσοδα του. Σε γενικές γραμμές ένα ελληνικό αίτημα προς τις ΗΠΑ για την απόκτηση των αεροσκαφών αυτών, θα αποτελούσε μία ικανοποιητική λύση για το ελληνικό ζήτημα ασφάλειας στη ζώνη ευθύνης έρευνας και διάσωσης του FIR Αθηνών και από την άλλη θα διευκόλυνε τον αγώνα της διεθνούς κοινότητας κατά της τρομοκρατίας και του οργανωμένου εγκλήματος.
http://www.defencenews.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις