Φορτηγά Γενικής Χρήσης: Επιτακτική η ανάγκη ανανέωσης του στόλου

Ως γνωστόν οι μεταφορές αποτελούν τη ραχοκοκαλιά κάθε στρατού. Καλός ο κορυφαίος εξοπλισμός πρώτης γραμμής, αλλά χωρίς την ανάλογη υποστήριξη από μέσα διοικητικής μέριμνας, η αποτελεσματικότητά του μειώνεται δραματικά.Ένα βασικό σκέλος της διοικητικής μέριμνας σε κάθε στρατό είναι και τα φορτηγά γενικής χρήσης, τα οποία είναι και τα πλέον πολυάριθμα οχήματα, που καθημερινά συναντά κανείς σε δρόμους ανά την επικράτεια. Στον Ελληνικό Στρατό τα πιο διαδεδομένα είναι τα εγχώριας κατασκευής από την ΕΛΒΟ Steyr 680M και 680M3 Marathon των 2,5 και 3 τόνων αντίστοιχα, πλαισιωμένα από αμερικανικής κατασκευής και προελεύσεως οχήματα της σειράς Reo Μ35. Βέβαια, υφίστανται και άλλα οχήματα, κυρίως όμως σε ειδικούς ρόλους, συχνά περιοριζόμενα σε συγκεκριμένες μονάδες, και σε μικρούς αριθμούς.
Γράφει ο Κώστας Τσαγανάς

Ενδεικτικά αναφέρεται η ύπαρξη Steyr 14Μ σε διάφορες διαμορφώσεις, IVECO-Magirus, ΜΑΝ διαφόρων τύπων, Scania Ρ113ΗΚ (φορείς κλωβών ΣΕΖΜ Ερμής), Mercedes ACTROS (φορείς κλωβών εξοπλισμού ΡΒΧΠ), Oshkosh MTVR (περισυλλογής και μεταφοράς πυρομαχικών), Ural 4320 και άλλα. Τα υφιστάμενα φορτηγά γενικής χρήσης, πέραν του ότι είναι πλέον πεπαλαιωμένα με εμφανή την καταπόνηση από τη συνεχή χρήση, κρίνονται και ανεπαρκή για τις ανάγκες ενός σύγχρονου στρατού, ουσιαστικά όντας χρήσιμα μόνον για καθημερινή χρήση – κοινώς, και ας μας επιτραπεί η έκφραση, χαμαλίκια – στα μετόπισθεν. Επιπλέον, τα μεγαλύτερα μειονεκτήματα των παλαιών αυτών σχεδιάσεων είναι οι ανεπαρκείς επιδόσεις, ιδιαίτερα εκτός δρόμου (είναι απαράδεκτη για σύγχρονο στρατό η εικόνα οχημάτων με διπλούς τροχούς στους πίσω άξονες, καθώς μειώνει την κινητικότητα σε μαλακά και σαθρά εδάφη και δεν επιτρέπει τη χρήση συστήματος κεντρικού ελέγχου πίεσης των ελαστικών), και η έλλειψη εκδόσεων με εξοπλισμό διαχείρισης φορτίων – γερανούς, συστήματα διαχείρισης παλετών, κλπ. Είναι δε παραπάνω από εμφανές ότι απαιτείται ριζική ανανέωση του στόλου, οπωσδήποτε με σημαντικό μερίδιο συμμετοχής της εγχώριας βιομηχανίας στα πλαίσια ενός μακροπρόθεσμου προγράμματος.Από τα παραπάνω, συνάγεται εύκολα το συμπέρασμα ότι όποιο όχημα επιλεγεί τελικά ως το νέο φορτηγό γενικής χρήσης του ΕΣ, θα πρέπει οπωσδήποτε να έχει κάποια χαρακτηριστικά που θα το καθιστούν ένα πραγματικό πολυεργαλείο.
Το θρυλικό Reo Μ35
Ορισμένα από αυτά είναι: Σύγχρονος πετρελαιοκινητήρας που θα εξασφαλίζει οικονομία, αξιοπιστία και ευκινησία υπό οποιεσδήποτε συνθήκες. Σύστημα κεντρικού ελέγχου πίεσης ελαστικών για απρόσκοπτη κίνηση σε μαλακά ή χιονισμένα εδάφη. Σύστημα κλιματισμού για την εξασφάλιση μεγαλύτερης άνεσης στο πλήρωμα, υπό οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες, ιδιαίτερα χρήσιμο για μεγάλες διαδρομές. Βελτιωμένη εργονομία. Υδραυλικό ή υδραυλικά υποβοηθούμενο σύστημα διεύθυνσης. Δυνατότητα τοποθέτησης οπλισμού στην οροφή της καμπίνας ώστε να εξασφαλίζονται στοιχειώδεις δυνατότητες αυτοάμυνας. Δυνατότητα προσθήκης θωράκισης για ειδικούς ρόλους. Εργάτη που να μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως σύστημα αυτοπερισυλλογής του οχήματος.Στη διεθνή αγορά προσφέρονται πάρα πολλά οχήματα, που κυμαίνονται από 2,5 μέχρι 10 περίπου τόνους ωφέλιμου φορτίου, και που πληρούν τις ανωτέρω βασικές προδιαγραφές. Ενδεικτικά αναφέρονται τα κάτωθι:
Mercedes-Benz ACTROS. Πρόκειται για μια κατά βάση σχεδίαση πολιτικής χρήσης, για την οποία έχουν αναπτυχθεί και στρατιωτικές εκδόσεις, όπως η βαριά Armored Heavy Support Vehicle System (AHSVS) με θωρακισμένη καμπίνα για τον καναδικό στρατό και η HMCT (High Mobility Cargo Transporter) για τη Σιγκαπούρη, όπου μάλιστα χρησιμοποιείται και ως φορέας SHORADS SPYDER. Όπως ήδη αναφέρθηκε, είναι γνωστό στον ΕΣ, που χρησιμοποιεί ελάχιστα οχήματα του τύπου ως φορείς κλωβών εξοπλισμού ΡΒΧΠ.
Mercedes-Benz ZETROS. Είναι μια νεότατη (2008) σχεδίαση, συμβατό με μεταγωγικά α/φη C-130, και διατίθεται σε δυο βασικές εκδόσεις: τη Zetros 1833 (4x4), ωφέλιμου φορτίου 4-6 τόνων και τη Zetros 2733 (6x6), ωφέλιμου φορτίου 7-10 τόνων. Έχει παραγγελθεί και χρησιμοποιείται από το γερμανικό στρατό (ορισμένα με θωρακισμένη καμπίνα) και από τη γειτονική μας Βουλγαρία.Oshkosh MTVR (Medium Tactical Vehicle Replacement). Πρόκειται για όχημα ωφέλιμου φορτίου 7 τόνων, που διατίθεται σε ποικιλία εκδόσεων, μερικές εκ των οποίων φέρουν συλλογή θωράκισης MAS της ισραηλινής Plasan Sasa. Στον ΕΣ υπηρετούν η έκδοση περισυλλογής Mk 36 και η Mk 27 για μεταφορά πυρομαχικών.
Φορτηγό Γενικής Χρήσης Mercedes- Benz ACTROS
ΜΑΝ σειρά SX. Πρόκειται για εξέλιξη της οικογένειας ΚΑΤ1, και τα τελευταία χρόνια έχει γνωρίσει μεγάλη επιτυχία στη διεθνή αγορά χάρη στην αξιοπιστία και την προσαρμοστικότητά των οχημάτων που την απαρτίζουν. Στην Ελλάδα απαντώνται κυρίως σε χρήση με την ΠΑ ως ελκυστήρες αντιαεροπορικών πυραυλικών συστημάτων. Διατίθεται και με θωράκιση αν απαιτηθεί από τον χρήστη. Συγγενής είναι και η βαρύτερη σειρά ΗΧ.
Rheinmetall MAN TGM. Μια άκρως ενδιαφέρουσα πρόταση στην κατηγορία των 5 τόνων. Τον τύπο (ΕΛΒΟ-ΜΑΝ TGM 18.290 4x4) έχει προμηθευτεί και η Εθνική Φρουρά της Κύπρου, αλλά η εξέλιξη του προγράμματος δεν είχε καλή κατάληξη για την ΕΛΒΟ, αφού η ΕΦ ακύρωσε το πρόγραμμα λόγω καθυστερήσεων στις παραδόσεις.
Family of Medium Tactical Vehicles (FMTV). Από το 2011 κατασκευάζεται από την Oshkosh (παλαιότερα από την BAE Systems), αποτελεί δε εξέλιξη του Steyr 12Μ18. Η οικογένεια έχει δυο κλάδους, τον LMTV των 2,5 τόνων και το βαρύτερο MTV των 5 τόνων, διατίθεται σε ποικιλία εκδόσεων, δέχεται θωρακισμένη καμπίνα και σταθμό οπλισμού στην οροφή.
Renault Kerax. Πρόκειται για οικογένεια μέσων-βαρέων φορτηγών που παρουσιάστηκε το 1997 και υπέστη πλήρη αναβάθμιση το 2006. Οι στρατιωτικές εκδόσεις είναι ακόμα σε παραγωγή. Έχει δυνατότητα τοποθέτησης θωρακισμένης καμπίνας και οπλισμού.
Φορτηγό ΜΑΝ HX_4x4
Tatra T810. Πρόκειται για σχετικά νέα σχεδίαση με πολλά μηχανικά μέρη προέλευσης Renault, που υιοθετήθηκε από το στρατό της Τσεχίας για την αντικατάσταση πεπαλαιωμένων οχημάτων γενικής χρήσης. Διατίθεται σε διάφορες εκδόσεις, συμπεριλαμβανομένης και πλευρικά θωρακισμένης ειδικών επιχειρήσεων. Η καμπίνα δέχεται δακτύλιο προσαρμογής οπλισμού, ενώ έχει αναπτυχθεί και η θωρακισμένη καμπίνα ANTS από την εταιρεία
SVOS.Ural & KAMAZ. Και οι δυο εταιρείες είναι πασίγνωστες για τα φορτηγά τους, τα οποία είναι εξαιρετικά στιβαρά και αξιόπιστα. Στον ΕΣ υπηρετούν κυρίως ειδικές εκδόσεις τους για την υποστήριξη των συστημάτων OSA-AK και Tor-M1. Οι τελευταίες τους σχεδιάσεις δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από αντίστοιχες δυτικές, αλλά μετά τις τελευταίες διεθνείς εξελίξεις μάλλον θα πρέπει να θεωρηθούν αουτσάιντερ, εκτός και αν η κατάσταση ομαλοποιηθεί στο βαθμό που θα επιτρέψει την εξέταση της πιθανότητας επιλογής τους.
Από τα παραπάνω συνάγεται ότι στη διεθνή αγορά υπάρχει πληθώρα προτάσεων που μπορούν να ικανοποιήσουν τις όποιες απαιτήσεις του ΕΣ για ένα σύγχρονο φορτηγό όχημα γενικής χρήσης, που αν υιοθετηθεί θα επιτρέψει την απόσυρση των πλέον ταλαιπωρημένων παλαιότερων οχημάτων, με αυτά που είναι σε καλύτερη κατάσταση να αναλαμβάνουν μέγα μέρος των καθημερινών μεταφορών εν καιρώ ειρήνης για αποφυγή άσκοπης καταπόνησης των νέων. Σημειωτέον ότι η ποικιλία των προσφερόμενων οχημάτων μπορεί να λειτουργήσει ως παράγων επίτευξης της πλέον συμφέρουσας για τον ΕΣ και το ελληνικό δημόσιο συμφωνίας στα πλαίσια διεθνούς διαγωνισμού μέσα από μια απαιτητική αξιολόγηση.
http://defencenews.gr/index.php/ethiniki-amina/ellinikos-stratos/389-fortiga-genikis-xrisi-epitaktiki-i-anagki-ananeosis-tou-stolou

Σχόλια

  1. Εδώ δεν έχει να δώσει λάδια για το καθένα και τα περνάμε όλα 15-40 και εσείς λέτε για νέα αγορά; Πολύ ρεάλι στες είστε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις