Πώς θα δοθούν στα στελέχη ΕΔ-ΣΑ μισθοί και αναδρομικά.

ΤΑ ΣΕΝΑΡΙΑ ΤΟΥ ΥΠ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΣτΕ

Τρόπους συμμόρφωσης με τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας που έκριναν«αντισυνταγματικές και μη εφαρμοστέες» τις διατάξεις του «μνημονιακού» νόμου 4093/2012, με τις οποίες... επιβλήθηκαν από την 1η-8-2012 περικοπές στις αποδοχές των εν ενεργεία και συνταξιούχων στρατιωτικών, αστυνομικών, λιμενικών και πυροσβεστών αναζητεί η κυβέρνηση, θέτοντας ταυτόχρονα δύο αλληλοσυγκρουόμενους στόχους: την ικανοποίηση των στρατιωτικών-σωμάτων ασφαλείας, ώστε να μην υπάρξει κανένα πολιτικό κόστος για τα δύο συγκυβερνώντα κόμματα, αλλά και τη συμμόρφωση με τη «μνημονιακή» δέσμευση για την εφαρμογή άλλων εναλλακτικών μέτρων που θα καλύπτουν το νέο δημοσιονομικό κενό το οποίο θα προκληθεί.

Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρας, μιλώντας χθες στη Βουλή υποστήριξε ότι η κυβέρνηση, όπως στην περίπτωση των δικαστικών έτσι και στην περίπτωση των στρατιωτικών-σωμάτων ασφαλείας, «θα επιδείξει την ίδια συνέπεια στις δεσμεύσεις της αλλά και την ίδια συμμόρφωση στις αποφάσεις της Δικαιοσύνης». Προανήγγειλε δε την προώθηση νομοθετικών ρυθμίσεων που θα εναρμονίζονται με την πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, η οποία αφορά στα στελέχη ΕΔ-ΣΑ.

Πρόσθεσε, ωστόσο, ότι, όπως έγινε και στην περίπτωση των δικαστικών, προκειμένου να εκτελεστούν οι αποφάσεις του ΣτΕ, «απαιτούνται οι σχετικές πιστώσεις... οι οποίες δεν έχουν προβλεφθεί στην παρούσα φάση, δεδομένου ότι η απόφαση εκδόθηκε εντός του 2014 και, κυρίως, κατόπιν της ψήφισης του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2015-2018, που θέτει τα ανώτατα δεσμευτικά όρια δαπανών». Διευκρίνισε δε ότι «η κυβέρνηση, σε κάθε περίπτωση, προκειμένου να καταβληθούν τα αναδρομικά προς τους στρατιωτικούς-σώματα ασφαλείας, σε εκτέλεση της σχετικής δικαστικής απόφασης, εξετάζει τρόπους κάλυψης, με διάφορες εναλλακτικές, του δημοσιονομικού κενού που αναπόφευκτα δημιουργείται».

Η αποκατάσταση

Ειδικότερα, δε, στην προσπάθειά του να δικαιολογήσει την απόφαση της κυβέρνησης για πλήρη αποκατάσταση των αποδοχών των δικαστικών λειτουργών στα επίπεδα του Ιουλίου του 2012 -προ των μειώσεων που επέβαλε ο «μνημονιακός» νόμος 4093/2012 και σε συμμόρφωση με την απόφαση του Μισθοδικείου- ο κ. Σταίκούρας επεσήμανε ότι:

 Η σχετική απόφαση του Μισθοδικείου που είναι ανώτατο δικαστήριο και η διοίκηση υποχρεούται να συμμορφώνεται με τις αποφάσεις του εκδόθηκε πέρυσι, το 2013.

 Από τη στιγμή που η απόφαση εκδόθηκε πέρυσι, υπήρχε η ευχέρεια ώστε έγκαιρα να προβλεφθεί η σχετική πίστωση όχι μόνο στον Προϋπολογισμό του 2014, αλλά και στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2015-2018 που ψηφίστηκε από τη Βουλή τον Μάιο του 2014 «ώστε σήμερα να μπορέσουμε να φτάσουμε σε αυτή την υλοποίηση της απόφασης με την παρούσα τροπολογία».

Το εγχείρημα της κυβέρνησης να ισορροπήσει μεταξύ της πολιτικής της δέσμευσης για εφαρμογή των αποφάσεων του ΣτΕ που δικαίωσαν τους στρατιωτικούς-σώματα ασφαλείας και των δεσμεύσεών της προς τους δανειστές για άμεση κάλυψη, με άλλα εναλλακτικά μέτρα, των πρόσθετων δημοσιονομικών κενών που θα προκληθούν είναι εξαιρετικά δύσκολο και δεν αποκλείεται να οδηγήσει ακόμη και στην υιοθέτηση τακτικής νομικών ελιγμών, ώστε να περιοριστούν τόσο το εύρος του δημοσιονομικού κενού όσο και το ύψος των νέων εναλλακτικών μέτρων που θα απαιτηθούν.

Η λύση που θα επιλεγεί από την κυβέρνηση για να αντιμετωπιστεί το ζήτημα των επίμαχων αποφάσεων του ΣτΕ θα κριθεί εν μέρει σε συνάντηση που θα γίνει στις αρχές της επόμενης εβδομάδας με τους εκπροσώπους των στρατιωτικών-σωμάτων ασφαλείας. Ήδη, σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν πραγματοποιηθεί οι πρώτες συσκέψεις των νομικών υπηρεσιών του υπουργείου Οικονομικών με το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, προκειμένου να αξιολογηθεί το σκεπτικό της απόφασης του ανώτατου δικαστηρίου και η πρώτη αίσθηση είναι ότι υπάρχει η νομική δυνατότητα μιας ερμηνείας που θα περιορίζει σημαντικά το δημοσιονομικό κόστος της συμμόρφωσης.

«Κούρεμα»

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πρόσωπα που παρακολουθούν από κοντά την υπόθεση, το σκεπτικό των μελών του ΣτΕ επιτρέπει, για παράδειγμα, τον περιορισμό του χρονικού ορίζοντα των αναδρομικών, όπως επίσης και τον επανακαθορισμό των περικοπών σε επίπεδα χαμηλότερα από αυτά που καθορίστηκαν με το ν. 4093/2012 και χαρακτηρίστηκαν «αντισυνταγματικά», ώστε το συνολικό ποσό των αναδρομικών που θα επιστραφούν και των αυξήσεων που θα δοθούν στα στελέχη ΕΔ-ΣΑ να είναι πολύ χαμηλότερο από αυτό που απαιτείται για την πλήρη αποκατάσταση των αποδοχών στα επίπεδα του Ιουλίου του 2012. Στο πλαίσιο αυτό δεν αποκλείεται να επανακαθοριστούν από μηδενική βάση τα μισθολόγια των στρατιωτικών-σωμάτων ασφαλείας, αναδρομικά από την 1η-8-2012 ή από την 1η-1-2013, ώστε οι συνολικές αποδοχές τους να είναι μεν υψηλότερες από αυτές που προέκυψαν με βάση το νόμο 4093/2012, αλλά ταυτόχρονα να εξακολουθούν να είναι χαμηλότερες από τα επίπεδα στα οποία βρίσκονταν μέχρι τον Ιούλιο του 2012.

Εμπλοκές

Τη δυσκολία χειρισμού της υπόθεσης αυξάνουν, ωστόσο, δύο ακόμα ζητήματα. Το πρώτο αφορά στο μέρισμα που έλαβαν περίπου 75.000 στελέχη ΕΔ-ΣΑ, με αποκλειστικό κριτήριο το ύψος των αποδοχών τους, που δεν έπρεπε να ξεπερνούν τα 1.500 ευρώ. Στην περίπτωση που οι αποδοχές των στρατιωτικών-σωμάτων ασφαλείας αποκατασταθούν σε υψηλότερα από τα τρέχοντα επίπεδα, είναι προφανές ότι χιλιάδες στελέχη ΕΔ-ΣΑ -κυρίως χαμηλόβαθμα στελέχη- θα πρέπει να επιστρέψουν το μέρισμα, επειδή οι αποδοχές τους για τον Ιανουάριο του 2014 θα υπερβούν το όριο των 1.500 ευρώ.

Το δεύτερο πρόβλημα αφορά στις μισθολογικές προαγωγές, οι οποίες είχαν «ξεπαγώσει» ως αντίβαρο στις περικοπές που έγιναν το 2013, με βάση το νόμο 4093/2012. Όπως επισημαίνουν στελέχη του οικονομικού επιτελείου, η όποια αναπροσαρμογή των αποδοχών προς συμμόρφωση με την απόφαση του ΣτΕ θα πρέπει τώρα να γίνει με βάση τους νέους βαθμούς των στρατιωτικών-σωμάτων ασφαλείας στους οποίους αντιστοιχούν υψηλότεροι βασικοί μισθοί από αυτούς του Αυγούστου του 2012 (κάποιοι πρόλαβαν και πήραν μέχρι και δύο βαθμούς). Το γεγονός αυτό πολλαπλασιάζει το ετήσιο κόστος για το μισθολόγιό τους, με τους πρόχειρους υπολογισμούς να ανεβάζουν το κονδύλι κατά τουλάχιστον 60 εκατ. ευρώ.

Αβέβαιος ο χρόνος

Όσον αφορά, δε στο πότε θα ξεκινήσει το Δημόσιο να συμμορφώνεται με τις αποφάσεις του ΣτΕ για τα στελέχη ΕΔ-ΣΑ, από το οικονομικό επιτελείο επισημαίνουν ότι οι φετινές εκτιμώμενες δημοσιονομικές επιδόσεις επιτρέπουν την κάλυψη ενός μέρους του κόστους, χωρίς να κρύβουν τον προβληματισμό τους για την επόμενη χρονιά, για την οποία το Μεσοπρόθεσμο προβλέπει επί του παρόντος «κενό» 911 εκατ. ευρώ.

(Ε.Τ. 27/06/2014 – ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΛΑΙΤΣΑΚΗΣ - ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΠΕΡΓΗΣ)

http://staratalogia.blogspot.gr/2014/06/blog-post_27.html

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΕΚΔΟΣΗΣ ΜΗΝΙΑΙΟΥ ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟΥ ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΟΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ - ΑΠΟΣΤΡΑΤΟΥ ΜΕΣΩ TAXISNET! (ΟΔΗΓΙΕΣ - ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΑΖ - ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ Ε.Σ.)