Πρόγραμμα προμήθειας ταχέων σκαφών συνοδείας και συμβολής στην άμυνα νήσων

Στο Μακροπρόθεσμο Πρόγραμμα Προμηθειών Αμυντικού Υλικού 2011-2025 το οποίο οριστικοποιήθηκε πρόσφατα από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ) περιλαμβάνεται σχετικό πρόγραμμα για την απόκτηση Σύγχρονων Ταχυπλόων Σκαφών Μεταφοράς Δυνάμεων Άμεσης Επέμβασης συνολικού κόστους 33,00 εκατ. ευρώ. Το προαναφερθέν πρόγραμμα είναι ξεχωριστό από το πρόγραμμα αναβαθμίσεως των δυνατοτήτων των ειδικών δυνάμεων ύψους 214,96 εκατ. ευρώ γεγονός που καταδεικνύει την προσοχή της στρατιωτικής ηγεσίας σε μια τέτοια εξοπλιστική αγορά που θα αυξήσει κατακόρυφα τις επιχειρησιακές δυνατότητες των Μοιρών Αμφίβιων Καταδρομέων (ΜΑΚ) και συνολικά της 13ης Διοίκησης Ειδικών Επιχειρήσεων.

Τα ταχέα σκάφη διαδραματίζουν τον δικό τους επιχειρησιακό ρόλο στο Αιγαίο. Οι Μοίρες Αμφίβιων Καταδρομών και και κατ’ επέκταση η 13η Διοίκηση Ειδικών Επιχειρήσεων της Διεύθυνσης Ειδικών Δυνάμεων του Γ.Ε.Σ μετά την κρίση των Ιμίων, την 31η Ιανουρίου του 1996 αποφάσισε άμεσα τον εκσυγχρονισμό των ταχέων σκαφών που υπηρετούσαν μέχρι τότε στους λόχους πλωτών των ΜΑΚ ή ορθότερα των Ειδικών Ταγμάτων Εθνοφυλακής (ΕΤΕΘ). Μια από τις κυριότερες ελλείψεις που παρατηρήθηκε στην κρίση των Ιμίων, ήταν η ταχεία επέμβαση των ειδικών δυνάμεων τόσο κατά την πρώτο χρόνο που είναι η προκάταληψη όπως συνηθίζεται να λέμε, όσο και κατά τον δεύτερο που αφορά την ανακατάληψη του πάτριου εδάφος και την αποκατάσταση της εθνικής μας κυριαρχίας.
Αφενός στην μεν πρώτη περίπτωση η ανάγκη να μεταφερθούν γρήγορα και με ασφάλεια οι αμφίβιοι καταδρομείς είναι μια επιτακτική ανάγκη προτού προλάβει ο εχθρός να αποβιβάσει τις δικές του δυνάμεις και εν συνεχεία χρειαστεί από μέρους μας να προβούμε σε ανακατάληψη κλιμακώνοντας την κρίση και αφετέρου στην απευκταία περίπτωση που έχει απωλεσθεί σπιθαμή ελληνικού εδάφους να προχωρήσουμε στην ανακατάληψη του άμεσα με τα ταχέα σκάφη να πρέπει να μεταφέρουν τους αμφίβιους καταδρομείς των γειτονικών ΕΤΕΘ προς τον αντικειμενικό σκοπό πριν ο εχθρός προλάβει να δημιουργήσει ένα ισχυρό προγεφύρωμα επι του απωλεσθέντος εδάφους και δημιουργήσει έναν κλιό από αεροναυτικές δυνάμεις με σκοπό την παρεμπόδιση οποιασδήποτε αντεπίθεσης.
Να σημειωθεί πως τα παραπάνω δεν αφορούν μόνον την ανακατάληψη βραχονησίδας αλλά αφορούν και μικρές νήσους όπως είναι το Καστελόριζο, η Σύμη και γενικά νήσων που το μέγεθος τους κυμαίνεται στα 80 και κάτω τετραγωνικά χιλιόμετρα. Αν αναλογιστούμε τις δεκάδες των μικρών ελληνικών νήσων ανάλογου μεγέθους και τις εκατοντάδες βραχονησίδες καταλαβαίνουμε πως πρόκειται για ένα πρόγραμμα υψηλής επιχειρησιακής αξίας. Με γνώμονα τις παραπάνω σκέψεις το ΓΕΣ αποφάσισε λίγους μήνες μετά την κρίση των Ιμίων την προμήθεια 32 ταχυπλόων σκαφών αμετάβλητης γάστρας Magna 960 RIB. Το Magna 960 είναι ένα σκάφος ταχείας μεταφοράς ανδρών με μήκος 9,57 μέτρα, πλάτος 3,28 μέτρα, μεταφορικής ικανότητας 15 καταδρομέων και πληρώματος αποτελούμενο από 3 άτομα, τον κυβερνήτη και τους δύο πολυβολητές που βρίσκονται στην πλώρη επανδρώνοντας το πανίσχυρο πενιντάρι και στην πρύμνη το MAG των 7,62 χλστ.
Ο εξοπλισμός του σκάφους περιλαμβάνει ραντάρ επιφανείας με εμβέλεια τα 50 ναυτικά μίλια, πλότερ, συστήματα επικοινωνιών VHF και UHF και GPS όμοιο με αυτό που χρησιμοποιούν οι Αμερικανοί SEALS που έχει την δυνατότητα να πλοηγήσει το σκάφος αυτόματα εφόσον νωρίτερα ο κυβερνήτης έχει εισάγει στην βάση δεδομένων του συστήματος τα σημεία (waypoints) απ’ όπου θα περάσει το σκάφος. Οι ταχύτητες πλεύσης κυμαίνονται ανάμεσα στα 50 και στα 60 ναυτικά μίλια που όμως είναι συνάρτηση του βάρους του σκάφους και των καιρικών συνθηκών. Ενδεικτικά να αναφέρουμε πως το Magna 960 RIB με μέγιστο βάρος και κατάσταση θαλάσσης 4 πλέει με ταχύτητες των 48 ναυτικών μιλίων. Το μόνον αρνητικό με το σκάφος είναι πως δεν διαθέτει αποσβεστήρες κραδασμών με αποτέλεσμα σε μεγάλους πλους με πάνω από 6 μποφόρ το προσωπικό των μεταφερόμενων κομάντος να καταπονείται. Αυτό είναι εύκολο να επιλυθεί με την προσθήκη αποσβεστήρων κραδασμών που σίγουρα δεν αποτελεί κανένα δαπανηρό εξοπλιστικό πρόγραμμα. Το σκάφος τέλος έχει 6 διαμερίσματα αέρα.
Το Magna 960 έχει ως αποστολή την μεταφορά των κομάντος όπως και αποστολές διείσδυσης και εν συνεχεία απαγκίστρωσης. Βέβαια, μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως σκάφος υποστήριξης όπως σε περιπτώσεις ανακατάληψης βραχονησίδας ή μικρής νήσου όμως ο οπλισμός δεν προορίζεται για μάχες υψηλής έντασης που είναι πολύ πιθανόν να συμβούν απέναντι σε υπέρτερες τουρκικές δυνάμεις που πιθανόν να έχουν και την υποστήριξη από αεροναυτικές δυνάμεις και κυρίως εκ των Μικρασιατικών παραλίων. Ως εκ τούτου, αυτές οι δυνάμεις πρέπει να καμφθούν άμεσα χωρίς χρονοτριβές και κυρίως δίχως τα ελληνικά τμήματα ειδικών δυνάμεων να υποστούν βαριές απώλειες. Συμπληρωματικά, με τα Magna 960 RIB επιχειρούν και τα μικρότερα VTR. Είναι σκάφη ταχείας μεταφοράς ανδρών. Φέρουν πολυβόλο των 7,62 στην πλώρη του σκάφους και μεταφέρουν περίπου 8 με 10 άτομα. Διαθέτει συστήματα VHF, UHF και πλότερ.
Έχει μήκος περίπου 5 μέτρα, πλάτος περίπου 2 μέτρα, διαθέτει 5 διαμερίσματα αέρα και έχει συνολική ιπποδύναμη 150 ίππους από δύο ξεχωριστούς κινητήρες των 75 ίππων έκαστος. Aπό την άλλη μεριά για ακόμα αφανέστερη προσέγγιση χρησιμοποιούνται Zodiak με δυνατότητα μεταφοράς 6 κομάντος συν τον χειριστή της ελαστικής λέμβου., Αποτελούν ιδανικά μέσα για αφανείς και αθόρυβες προσεγγίσεις επι των ακτών λόγου του οτι έχουν χαμηλό επίπεδο θορύβου εξαιτίας καλύμματος που φέρει ο κινητήρας ενω το σκάφος παρουσιάζει τεράστια ικανότητα ελιγμών ακόμα και φορτωμένο. Όλοι οι χεριστές ελαστικών λεμβών και των σκαφών Magana 960 RIB και VTR φέρουν πάντα στις αποστολές αντιβαλλστικά γυαλιά, ατομικό σωσίβιο και αλεξίσφαιρο γιλέκο.
Ο επιχειρησιακός ρόλος των σκαφών συνοδείας και άμυνας νήσου
Σε αυτό λοιπόν, το σημείο έρχεται να προστεθεί ο επιχειρησιακός προσανατολισμός των μελλοντικών σκαφών υποστήριξης των ΜΑΚ. Φυσικά, ο κύριος ρόλος τους είναι η εγγύς υποστήριξη των φίλιων τμημάτων. Επομένως, όπως θα εξετάσουμε παρακάτω πρόκειται για σκάφη που θα πρέπει να διαθέτουν γκάμα οπλισμού αποτελούμενο από πολυβόλα έως βλήματα και ρουκέτες για ακόμα μεγαλύτερη υποστήριξη. Ταυτόχρονα, μείζον είναι και το ζήτημα της μεταφοράς προσωπικού, της προστασίας- θωράκισης του σκάφους αλλά και άλλων παραμέτρων επιλογής και αξιολόγησης όπως είναι οι ταχύτητες πλεύσης κτλ.
Εκτός όμως, από την ανακατάληψη βραχονησίδας ή μικρής νήσου οι ΜΑΚ προορίζονται να αναλάβουν σε περίοδο επιχειρήσεων και άλλης φύσης αποστολές με σαφή επιθετικό χαρακτήρα οι οποίες σήμερα με τα υφιστάμενα μέσα είναι αρκετά δύσκολο να περατωθούν. Τέτοιας, φύσης αποστολές είναι οι κρούσεις στα απέναντι παράλια σε στρατηγικής σημασίας μέρη όπως είναι ναύσταθμοι, σταθμοί ραντάρ και διοίκησης, έργα υποδομής όπως είναι κύριοι οδικοί άξονες και βιομηχανικές μονάδες παραγωγής ενέργειας. Παράλληλα, με τις παραπάνω αποστολές κρούσης και ανορθοδόξου πολέμου οι αμφίβιοι καταδρομείς μπορούν να αναλάβουν και αποστολές παρατήρησης και κατάδειξης στόχων στα Μικρασιατικά παράλια.
Δεδομένου, πως μιλάμε για σύρραξη και ως εκ τούτου τα μεσαία και μεγάλα ελληνικά νησιά πολύ πιθανόν να δέχονται επιθέσεις μέσω αεροαποβάσεων και θαλασσίων αποβάσεων τότε η στοχοποιήση των εχθρικών τμημάτων που θα στρατοπεδεύουν στα Μικρασιατικά παράλια και κυρίως η καταγραφή των θέσεων του Τουρκικού Πυροβολικού (πυραυλικού και αυτοκινούμενου) και η συνεχεία στοχοποίηση του. Οι προαναφερθέντες αποστολές όμως, απαιτούν σκάφη «αστακούς» τα οποία εκτός από τις αποστολές διείσδυσης και απαγκίστρωσης των φίλιων τμημάτων στα Μικρασιατικά παράλια θα μπορούν να αναλάβουν και αποστολές αντιπερισπασμού ώστε να απορροφήσουν το μεγάλο όγκο αποτελούμενο από τα πλωτά σκάφη της σταδιακά ισχυροποιούμενης Τουρκικής ακτοφυλακής αλλά και το Τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού το οποίο συνεχώς ενισχύεται και ειδικά αναφορικά με το θέμα που πραγματευόμαστε έχει εκπονήσει πρόγραμμα ναυπήγησης 16 σκαφών τύπου YTKB- 400 με σκοπό την θωράκιση των Μικρασιατικών παραλίων από τέτοιου είδους αποστολές και όχι μόνον.
Το YTKB- 400 είναι σχεδιασμένο για παράκτια περιπολία κατά υποβρυχίων, βατραχανθρώπων και υποθαλάσσιων οχημάτων μεταφοράς τους. Δεν διαθέτει τακτικό ραντάρ αλλά ραντάρ ναυτιλίας και ηλεκτροπτικό σύστημα ASEL FLIR 300D. O βασικός αισθητήρας είναι το σόναρ SP92MKII της Simrad. Πρόκειται, για σταθεροποιημένο σόναρ με 11 συχνότητες λειτουργίας στο φάσμα 20- 30 KhZ με εμβέλεια εντοπισμού μεγαλύτερη των 3 χιλιομέτων. Αναφορικά, με τον οπλισμό του αυτός αποτελείται, από πύργο δίδυμων πυροβόλων Oto Melara των 40 χλστ., δύο τηλεχειριζόμενα σταθεροποιημένα πολυβόλα των 12,7 χλστ., και τέλος το σύστημα εκτόξευση ανθυποβρυχιακών ρουκετών της Αselsan καθώς και βόμβες βυθού. Αναπτύσει μέγιστη ταχύτα 25 ναυτικών κόμβων. Το σκάφος διαθέτει ενδιαιτήσεις για 34 άτομα. Ακόμα, επιθετικές αποβατικές επιχειρήσεις σε Τουρκικά νησιά όπως είναι η Ίμβρος και η Τένεδος με αντικειμενικούς σκοπούς τα ανταλάγματα στις μετέπειτα διπλωματικές συνομιλίες ή ακόμα και ως παραπλανητικές επιχειρήσεις είναι αποστολές που θα πρέπει να συμπεριλαμβάνονται στο επιχειρησιακό φάσμα των ειδικών δυνάμεων.
Σε κάθε περίπτωση, όλα τα παραπάνω χτυπήματα έχουν τεράστια ψυχολογική επίδραση στον επιτεθέμενο εχθρό και φυσικά στον άμαχο πληθυσμό. Τέλος, να σημειωθεί πως τα ταχέα σκάφη εφόσον φέρουν τον κατάλληλο οπλισμό μπορούν να προκαλέσουν απώλειες και να βάλουν και κατά μεγάλων σκαφών επιφανείας. Τα σκάφη υποστήριξης λοιπόν, διαδραματίζουν τον δικό τους ρόλο στην έκβαση της άμυνας μιας νήσου και επομένως δικαίως μπορεί να χαρακτηριστεί ως ένα οπλικό σύστημα υψηλής αξίας που σε συνδυασμό με άρτια εκπαιδευμένους χειριστές μπορεί να συνεισφέρει τα μέγιστα τόσο στις ειδικές δυνάμεις όσο και ευρύτερα στην εθνική μας πολιτική από αποστολές θερμών επεισοδίων εως την χρησιμοποιήση τους σε περίοδο γενικευμένης σύρραξης.
http://www.defencenews.gr/index.php/ethiniki-amina/ellinikos-stratos/453-programma-promitheias-taxeon-skafon-synodeias-kai-symvolis-stin-amyna-nison

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις