Μετά από 10 χρόνια έφθασε το 10ο NH90 ΤΤΗ της Αεροπορίας Στρατού



Σύμφωνα με το ArmyAviation έφτασε στις 14 Σεπτεμβρίου στην Πάχη Μεγάρων το 10ο Ε/Π ΝΗ-90 παραλλαγής τακτικής μεταφοράς στρατευμάτων NH Industries NH90 ΤΤΗ της Αεροπορίας Στρατού, από ένα σύνολο 20 μονάδων υπό παραγγελία, με εκφραζόμενες ανάγκες της υπηρεσίας για 42 ελικόπτερα μέσων μεταφορών.


Σύμφωνα με τον υφιστάμενο προγραμματισμό προβλέπεται να παραδοθεί έως το τέλος του τρέχοντος έτους και το 11ο, το οποίο ολοκληρώνει τις δοκιμές του στην εγκατάσταση παραγωγής, ενώ τον Φεβρουάριο του 2015 προβλέπεται να παραδοθεί το 1ο Ε/Π του τύπου σε διαμόρφωση ειδικών αποστολών. Για την περίπτωση που το χρονοδιάγραμμα παραδόσεων έχει τροποποιηθεί, οι παραδόσεις αυτών θα ξεκινήσουν μόνο με την παραλαβή του συνόλου των ελικοπτέρων με τον στάνταρ εξοπλισμό.

Εάν η παρτίδα των ειδικής διαμόρφωσης είναι αυτή που θα ολοκληρώσει και τις παραδόσεις - αυτό μεταφράζεται και ως εξής: Το επιχειρησιακό κενό στον τομέα της υποστήριξης έχει ήδη λάβει μεγάλες διαστάσεις.

Όπως είναι αυτονόητο η αύξηση του αριθμού των NH-90 που έχουν παραληφθεί επιτρέπει στην Αεροπορία Στρατού την πλήρη ανάπτυξη του προγράμματος επιχειρησιακής εκπαίδευσης, με σκοπό την επίτευξη πλήρους επιχειρησιακής ετοιμότητας της μονάδας στους χρόνους που έχουν προγραμματιστεί.

Το 10ο Ε/Π αποτελεί μέρος μιας παραγγελίας από το 2003 για συνολικά 20 μονάδες, συμπεριλαμβανομένων 4 ειδικής ελληνικής διαμόρφωσης - μια αναβαθμισμένη βασική έκδοση. Στο πρόγραμμα υπάρχει η επιλογή επέκτασης της παραγγελίας για άλλα 14 Ε/Π του τύπου (12 ΤΤΗ και 2 ειδικών καθηκόντων). Όλα παραδόθηκαν στο 2o Τάγμα Ελικοπτέρων Αεροπορίας Στρατού (2 ΤΕΑΣ) στη Πάχη Μεγάρων.

Με τον υφιστάμενο ρυθμό παραδόσεων από την κοινοπραξία ΝΗΙ, οι παραλαβές αναμένεται να ολοκληρωθούν το 2018 - έως τότε ο μεσοπρόθεσμος προγραμματισμός του Υπουργείου Άμυνας περιλαμβάνει δόσεις εξυπηρέτησης των συμβατικών υποχρεώσεων για την συγκεκριμένη αγορά.

Νωρίτερα, η διπλωματική αντιπροσωπεία της Ελλάδας στην Γαλλία είχε ζητήσει από τον κατασκευαστή την ταχύτερη παράδοση του υλικού. Η στρατιωτική ηγεσία, εν μέσω δύσκολων οικονομικών συνθηκών, προσπαθεί να επισπεύει την διαδικασία παραλαβής των ελικοπτέρων, με περισσότερες μονάδες με τις παραδόσεις να ολοκληρώνονται προς το τέλος του 2015.

Σημειώνεται ότι σε κάθε άλλη περίπτωση η μεταφορική ικανότητα στον τομέα της υποστήριξης της Αεροπορίας Στρατού θα παρουσιάσει μια πολύ μεγάλη "τρύπα" - όπως τα χρήματα για τα ανταλλακτικά που προορίζονται για τα ελικόπτερα της εποχής του Βιετνάμ είναι ακριβώς "μηδέν".

H διαμόρφωση των δέκα παραληφθέντων μονάδων είναι TGEA, εξαγωγικής έκδοσης - κωδικοποιημένη ως TGRA για την ελληνική παραγγελία. Τα ελληνικά NH 90 TTH υπολείπονται σε ηλεκτρονικά συστήματα και αισθητήρες της βασικής έκδοσης TTH, πάντα σε σχέση με το πρότυπο διαμόρφωση TGEA του Γερμανικού Στρατού.

Το καλύτερο ελικόπτερο της κατηγορίας του στον κόσμο, σε αυτό συμφωνεί σχεδόν το σύνολο των κορυφαίων ειδικών του χώρου, συνοδεύεται από ένα βιομηχανικό πρόγραμμα παραγωγής που έχει δεχτεί δριμύτατη κριτική μέχρι σήμερα. Αυτή η παράδοση είναι η 217η για το πρόγραμμα, και η 38η μέχρι στιγμής φέτος. Η NHI βρίσκεται σε καλό δρόμο για να παραδώσει περίπου 52 από τα ελικόπτερα φέτος, λέει η κατασκευαστική εταιρεία.

Η πολυπλοκότητα ήταν το σήμα κατατεθέν του NH90 σχεδόν από την αρχή προγράμματος. Οι 13 πελάτες του έχουν μέχρι στιγμής παραγγείλει 26 διαφορετικές παραλλαγές του στροφειοσκάφους βάρους 10,6 τόνων.

Η άσκοπη κατάκλισης της φύσης του προγράμματος (συπλήρωσε 50.000 πτητικές ώρες με την παράδοση του 200ου Ε/Π, πάνω από 300 μονάδες το ανεκτέλεστιο), σε συνδυασμό με την τριών δομών κοινοπραξία NH Industries - περιλαμβάνει τις Airbus Helicopters, AgustaWestland και Fokker, όπως και έξι χώρες παραγωγής του, συνέβαλαν σε ένα πρόγραμμα που κατά καιρούς φαίνεται να διέρχεται από κρίση σε κρίση.

Ωστόσο, η εταιρεία αναζητεί τώρα έναν τρόπο για να απλοποιήσει την προσφορά της σε πιθανές παραγγελίες, ενώ επιπλέον προτείνει αναβαθμίσεις και εξασφάλιση υποστήριξης σε υπηρεσία. Ο Πήτερ Χάρις της NHI ανέφερε ότι στις πιθανές απαιτήσεις μέχρι στιγμής έχουν συμπεριληφθεί βελτιώσεις στους ηλεκτρο-οπτικούς αισθητήρες και ενισχυμένες συνδέσεις δεδομένων με το πρότυπο Link 22. Πρόσθετα συστήματα επικοινωνιών μάχης με βελτιωμένη διαλειτουργικότητα, τόσο με ειδικές δυνάμεις, όσο και με μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα.

Μιλώντας στις 23 Ιουνίου στο Ανόβερο, ο Βίνσεντ Ντουμπρούλ, πρόεδρος της ΝΗΙ, είπε ότι τώρα η εταιρεία του προτείνει "μια μοναδική αλλά ευέλικτη διαμόρφωση του NH90". Η νέα γραμμή βάσης ελικόπτερο δεν θα είναι λιγότερο ικανή από αυτή που έχει ήδη παραδοθεί, αλλά θα επέτρεπε σε δυνητικούς χρήστες "συνδέσουν οποιοδήποτε εξοπλισμό θέλουν", χωρίς την ανάγκη για "επανεκκίνηση από το μηδέν" για κάθε διαφορετικό μοντέλο.

Τα χαρακτηριστικά και οι δυνατότητες των ΝΗ 90
Πλήρωμα: 3μελές (Κυβερνήτης-Συγκυβερνήτης-Ιπτάμενος Μηχανικός)
Χωρητικότητα: 20 Πλήρως Εξοπλισμένους Στρατιώτες/12 Φορεία
Μήκος (σκάφους): 16.13m
Συνολικό μήκος (με περιστροφή Κ/Σ και Ο/Σ): 19.56m
Συνολικό ύψος (με το Ο/Σ): 5.23m
Συνολικό πλάτος (με το αντισταθμιστικό πτέρωμα): 4.69m
Χωρητικότητα καυσίμου (χωρίς εφεδρικές δεξαμενές): 2.000Kg (4.410 lb)
Καθαρό βάρος: 6.400Kg
Ωφέλιμο φορτίο: 4.200Kg
Μέγιστο βάρος απογείωσης: 10.600Kg
Μέγιστη ταχύτητα: 300km/h ή 162 Kts
Κανονική ταχύτητα: 260km/h ή 140 Kts
Μέγιστο ύψος πτήσης: 6.000m (19685ft)
Μέγιστη αυτονομία: 5 ώρες
ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ (περίπτωση Ελλάδας)
Εταιρεία: Rolls-Royce Turbomeca
Τύπος: 2 x RTM322-01/9 turboshaft
Ιπποδύναμη: 2.230 shp ο καθένας

Το Ε/Π για την εκτέλεση των επιχειρησιακών αποστολών, μπορεί να διαμορφωθεί όπως παρακάτω:

α. Μεταφορά στρατευμάτων: Το Ε/Π μπορεί να μεταφέρει, έως 20 στρατιώτες χωρίς ειδικό εξοπλισμό.
β. Έκτακτες αεροδιακομιδές σε φορεία (CASEVAC-ΜΕDEVAC): Υπάρχει η δυνατότητα τοποθέτησης έως 9 φορείων μέσω των πλαϊνών θυρών και της ράμπας και ως 12 φορείων μόνο μέσω της ράμπας καθώς και η δυνατότητα εγκατάστασης ιατρικού κυτίου με ειδικό ιατρικό εξοπλισμό (Medevac) έως 9 φορεία/2 άτομα ή 6 φορεία/6 άτομα.
γ. Ρίψεις αλεξιπτωτιστών: Μέχρι 16 αλεξιπτωτιστές (ρίψεις ελεύθερης πτώσης και με στατικό ιμάντα).
δ. Καταρριχήσεις με τη μέθοδο Rapell: μέχρι 14 άτομα.
ε. Καταρριχήσεις με τη μέθοδο Fast Rope: μέχρι 14 άτομα.
Ο εξοπλισμός των ελικοπτέρων αυτού του τύπου περιλαμβάνει βαρούλκο διάσωσης για μεταφορά φορτίου 270 Kg στην πτήση ή 400Kg φορτίου στο έδαφος, άγκιστρο εξωτερικού φορτίου για μεταφορά φορτίου με μέγιστο βάρος 4.000Kg, οπλισμό, φίλτρο άμμου ώστε να εκτελεί πτήσεις πάνω από αμμώδεις περιοχές και τέλος αντιβαλλιστική προστασία δαπέδου καμπίνας, πλευρικών τοιχωμάτων και ράμπας από βλήματα διαμετρήματος μέχρι 7,62mm.

Πρόσθετες εναλλακτικές κατευθύνσεις για την Αεροπορία Στρατού

Η φύση της εξέλιξης του βιομηχανικού προγράμματος σε συνδυασμό με τις παραδόσεις του υλικού, ανάγκασε την στρατιωτική ηγεσία να αναζητήσει εναλλακτικές λύσεις για πρόσθετες ενισχύσεις στον τομέα τακτικών μεταφορών της Αεροπορίας Στρατού, στο πρόσωπο μιας αίτησης προμήθειας του Ε/Π UH-60 Black Hawk από τα αμερικανικά αποθέματα πλεονάζοντος στρατιωτικού υλικού (Excess Defense Articles - EDA).

Το Γραφείο Διαχείρισης Προγραμμάτων Ελικοπτέρων Μεταφοράς του Πενταγώνου των Ηνωμένων Πολιτειών εντόπισε συνολικά 728 μοντέλα UH-60A/L που θα είναι διαθέσιμα προς πώληση από το το 2014, ως αποτέλεσμα της επαγωγής των νέων μοντέλων UH-60M.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις κόστους από το Γραφείο Διαχείρισης Προγραμμάτων Ελικοπτέρων Μεταφοράς του Πενταγώνου, που παρουσιάζουν μια συνολική εικόνα, με περισσότερα ή λιγότερα καύσιμα και άλλα συναφή προσθαφαιρούμενα έξοδα, όπως τα πολλά συμβόλαια ανταλλακτικών του Στρατού των ΗΠΑ τα οποία δεν θα ανανεωθούν όπως αποσύρονται αυτά τα ελικόπτερα, για κάθε UH-60A/ L που προορίζεται για μεταπώληση μέσα στο 2013 επί τη βάσει του προγράμματος EDA της κυβέρνησης των Ηνωμένων Πολιτειών, η πλήρη ανακαίνιση, επαναφορά, μεταβίβαση και υποστήριξη έως το 2019, κοστίζει έως και 12 εκατομμύρια δολάρια - με δεδομένη υποδομή κατάρτισης.

Η αξιολόγηση της προμήθειας μεταχειρισμένων UH-60A/ L έδειξε ότι αναπόφευκτα θα απαιτηθεί σημαντικό κόστος για την επιχειρησιακή αξιοποίηση - συντήρησης των τελευταίων: προμήθεια και δημιουργία αποθέματος ανταλλακτικών, ειδικών εργαλείων, εκπαίδευση προσωπικού, ανάπτυξη εργοστασιακής υποδομής σε προσωπικό - εγκαταστάσεις και μηχανήματα καθώς και μεταφορά και άδεια χρήσης της απαραίτητης τεχνογνωσίας.

Στο θέμα του κόστους και χρόνου λειτουργίας η δυνητική επιχειρησιακή λειτουργία των  UH-60A/ L παρουσίαζε δύο συνιστώσες - αυτήν των χειριστών και αυτήν του τεχνικού προσωπικού. Με μια δυνητική προσθήκη του Black Hawk η Αεροπορία Στρατού θα διέθετε 3 κύριους τύπους μεταφορικών Ε/Π - UH-60, NH-90 και CH-47. Ένα "αβάσταχτο φορτίο" που απορρίφθηκε. Για λόγους σύγκρισης, το εσωτερικό ωφέλιμο φορτίο ενός UH-60A/L είναι κατά τρεις φορές μικρότερο σε σχέση με το CH-47D Chinook, το οποίο λειτουργεί η Αεροπορία Στρατού.

Ο πρώην υπουργός Άμυνας Δημήτρης Αβραμόπουλος, στην συνάντησή του με τον Αμερικανό ομόλογο Τσάκ Χέιγκελ κατά τη διάρκεια επίσημης επίσκεψης στο Πεντάγωνο στις 30-31 Ιουλίου 2013 συζήτησε την μεταβίβαση στην Ελλάδα 10 βαρέων Ε/Π CH-47D Chinook από τα αμερικανικά αποθέματα πλεονάζοντος στρατιωτικού υλικού (EDA).

Σύμφωνα με στοιχεία από το Γραφείο Διαχείρισης Προγραμμάτων Ελικοπτέρων Μεταφοράς του Πενταγώνου η πλήρης ανακαίνιση του Ε/Π CH-47D Chinook κοστίζει 11 εκατομμύρια δολάρια, με το κόστος επαναφοράς να ανέρχεται σε 2-3 εκατομμύρια δολάρια. Η ανακαίνιση επαναφέρει το ελικόπτερο σε "χρόνο μηδέν" ("zero time"), και αντιπροσωπεύει την ριζική συντήρηση, στην οποία τα βασικά συστατικά, εάν δεν επισκευαστούν πλήρως, αντικαθίστανται από νέα απάρτια.

Από την αμερικανική πλευρά αναφέρθηκε ότι το λειτουργικό ορόσημο της απόσυρσης των CH-47D είναι κατά μέσο όρο 7.105 ώρες πτήσης ανά άτρακτο. Τα σχέδια του Πενταγώνου θέλουν τον Στρατό των ΗΠΑ να είναι πλήρως απαλλαγμένος από αυτή την έκδοση των ελικοπτέρων το 2019.

Σε αντίθεση με το UH-60, το CH-47D Chinook είναι γνώριμο στην Αεροπορία Στρατού, η οποία διαθέτει προς το παρόν 15 Ε/Π Chinook. Την πρώτη παραγγελία για 10 CH-47C είχε αναλάβει κατά το χρόνο η ιταλική Meridionali, ενώ τα πρώτα CH-47C έφθασαν στην Ελλάδα το 1983 - προορίζονταν αρχικά για το Ιράν. Το 1984 απωλέσθηκε το ΕΣ 006. Τα εναπομείναντα αναβαθμίστηκαν την περίοδο 1994-96 στην διαμόρφωση CH-47D. Αργότερα, το Υπουργείο Άμυνας προμηθεύτηκε επιπλέον 7 CH-47D (το 2004 απωλέσθηκε το ΕΣ 916).

Η περίπτωση της μεταφοράς των CH-47D από το Γραφείο Διαχείρισης Προγραμμάτων Ελικοπτέρων Μεταφοράς του Πενταγώνου στο Υπουργείο Άμυνας της Ελλάδας, μέσα σε αυτό το περίπλοκο οργανωτικό πλαίσιο που επιτάσσει η αμερικανική νομοθεσία, είναι μια πιθανή κατάσταση "win-win" και για τις δύο πλευρές, για την περίπτωση που Υπουργείο Άμυνας στην Ελλάδα θα είναι σε θέση να λάβει τα ελικόπτερα (με σχετικό υπόλοιπο λειτουργικού ωφέλιμου, όπως οι Αμερικανοί διαθέτουν αρκετά σε αυτή την κατάσταση) σε μηδενικό κόστος. Το αρχικό κόστος για το Υπουργείο Άμυνας στην Ελλάδα θα είναι το κόστος μεταφοράς που συνδέεται με την μετεγκατάσταση των ελικοπτέρων, μαζί με το συνολικό κόστος υποστήριξης.

Επί τη βάσει εκτιμήσεων κόστους από το Γραφείο Διαχείρισης Προγραμμάτων Ελικοπτέρων Μεταφοράς του Πενταγώνου των ΗΠΑ, όπως υπάρχουν πολλά ανταλλακτικά που είναι ίδια για τα Ε/Π CH-47D/F, ο τελικός χρήστης θα μπορούσε να συνεχίσει να είναι ένας καταναλωτής του προγράμματος ανταλλακτικών του Στρατού των ΗΠΑ.

Το κόστος της υποστήριξης ενός Ε/Π CH-47D με τη χρήση ανταλλακτικών και τα συναφή συστατικά, με βάση ιστορικά δεδομένα και με μια αρκετή αυστηρή ανάλυση που παρέχεται μέσα από στοιχεία από το Γραφείο Διαχείρισης Προγραμμάτων Ελικοπτέρων Μεταφοράς του Πενταγώνου των ΗΠΑ, και για την υποτιθέμενη περίπτωση ότι αυτά τα ελικόπτερα διαθέτουν πράγματι το σχετικό υπόλοιπο λειτουργικό, είναι περίπου 11 εκατομμύρια δολάρια για μια περίοδο έξι ετών. Σε αυτή την εκτίμηση δεν συμπεριλαμβάνεται το καύσιμο.

Το αργότερο μετά το 2019 η υποστήριξη για τα μέρη θα πρέπει να προέλθει άμεσα από τον κατασκευαστή του πρωτότυπου εξοπλισμού (Boeing), ή από δευτερεύουσες πηγές προσφοράς στην εμπορική αγορά. Είναι πιθανό ότι η Boeing θα συνεχίσει να υποστηρίζει τα CH-47D και πέρα από το 2019, δεδομένου ότι υπάρχουν πολλοί πελάτες FMS και άλλες χώρες που λειτουργούν το CH-47D, καθώς και εμπορικοί φορείς στις Ηνωμένες Πολιτείες και διεθνώς.

Πόσο κοστίζει η λειτουργία των νεαποκτηθέντων NH90 TTH της Αεροπορίας Στρατού;

O Βασίλειος Νικολόπουλος, Ταξίαρχος εα και Πρόεδρος Λέσχης Αεροπορίας Στρατού, είχε χαρακτηρίσει τα 24.000 ευρώ ανά ώρα πτήσης ενός NH90 TTH της Αεροπορίας Στρατού ως "αυθαίρετο και υπερβολικό", σε σύγκριση με το αμερικανικής κατασκευής Chinook στο οποίο καταχωρούνται 4.517 ευρώ σύμφωνα με το ΦΕΚ Β 169/2012.

Περί τα 26.000 ευρώ κοστίζει και μια ώρα πτήσης ενός NH90 του Γερμανικού Στρατού, είχε αναφέρει η γερμανική εφημερίδα Frankfurter Allgemeine Zeitung τον Οκτώβριο του 2013, επικαλούμενη ένα εσωτερικό έγγραφο των στρατιωτικών υπηρεσιών στην Γερμανία. Για κάθε ώρα πτήσης NH90 χερσαίας έκδοσης απαιτούνται 170 ώρες συντήρησης, είχε γράψει τότε η εφημερίδα. Η Eurocopter είχε υποσχεθεί νωρίτερα μια αναλογία από 10 ώρες συντήρησης για κάθε ώρα πτήσης (10:1). Στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου της Γαλλικής Εθνοσυνέλευσης κατά το πρώτο τρίμηνο του 2014 αναφέρθηκε ότι μια πτητική ώρα ενός NH90 κοστίζει επίσης περί τα 26.000 ευρώ.

Για τα ΝΗ90 της Αεροπορίας Στρατού το κόστος ανά ώρα πτήσης "δεν έχει προσδιορισθεί, διότι δεν έχουν συμπληρώσει ικανό χρόνο χρήσης για να γίνει αξιόπιστη κοστολόγηση", είχε γράψει κατά τον χρόνο ο Βασίλειος Νικολόπουλος.

http://www.defencenews.gr/index.php/2014-11-02-14-50-44/876-meta-apo-10-xronia-efthase-to-10o-nh90-tti-tis-aeroporias-stratoy

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις