Ελλάδα - Τουρκία: Οι δυνάμεις στο Αιγαίο σε δέκα χρόνια - δείτε το γράφημα


 Τι σχεδιάζουν το Πολεμικό Ναυτικό και η Αεροπορία για να αντιμετωπίσουν την κούρσα εξοπλισμών της Τουρκίας.
 Μέχρι το 2020 θα ληφθούν σοβαρές αποφά­σεις για την αποτρεπτική ικανότητα των Eλληνι­κών Ενόπλων Δυνάμεων.

Η διετία 2018-2020 θα αποτελέσει περίοδο σοβαρών αποφάσεων, οι οποίες θα επιτρέψουν ή όχι τη δια­τήρηση της αποτρεπτικής ικανότητος των ελληνικών Ενόπλων Δυνά­μεων στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο για τα επόμενα 10-20 χρό­νια. Η κούρσα εξοπλισμών στην οποία έχει αποδυθεί η Τουρκία, σε συνδυασμό με την αρνητική δημο­σιονομική κατάσταση της Ελλάδας και μια σειρά κακών χειρισμών για την τύχη στρατηγικής σημασίας πε­ριουσιακών στοιχείων, όπως τα Ναυ­πηγεία Σκαραμαγκά και Ελευσίνας, έχει παραγάγει δυναμική σταδιακής ανατροπής του ισοζυγίου ισχύος. Σήμερα, όπως φαίνεται και στο πα­ρακείμενο γράφημα, το ισοζύγιο δεν είναι αρνητικό. Ωστόσο υπάρχουν ορισμένες τάσεις οι οποίες, συνο­πτικά, έχουν ως εξής:

Ναυτικό. Ο συσχετισμός «13-24» στις φρεγάτες ανάμεσα σε Ελλάδα και Τουρκία δεν είναι αρνητικός.

Ωστόσο, η Άγκυρα εφαρμόζει ένα τεραστίων διαστάσεων ναυπηγικό πρόγραμμα πλήρους ανανέωσή του στόλου. Όταν αυτό ολοκληρωθεί, η συντριπτική πλειονότητα φρεγατών και κορβετών του τουρκικού ναυ­τικού θα είναι υπερσύγχρονη. Οι φρεγάτες/κορβέτες ως μονάδες δι­οίκησης/ελέγχου (Command Control) είναι απαραίτητες προκειμένου η Ελλάδα να διατηρήσει παρουσία στην Ανατολική Μεσόγειο. Οι τύπου «S» μετρούν έως και περισσότερα από 40 χρόνια παρουσίας. Οι τέσ­σερις, γερμανικής κατασκευής, φρε­γάτες τύπου «MeKo» μετρούν λιγότερα χρόνια (καθελκύστηκαν μεταξύ 1991 και 1996), ωστόσο ο εκσυγ­χρονισμός τους θεωρείται απαραίτητος, ώστε η Ελλάδα να διατηρήσει ανταγωνιστικό τεχνολογικά πλοίο ανοικτής θάλασσας στην περιοχή.

Παράλληλα, υπάρχουν σκέψεις αλλά και προτάσεις για τη δημιουργία προϋποθέσεων απόκτησης νέων πλοίων. Λόγω της δημοσιονομικής συγκυρίας, η αγορά θεωρείται (προς το παρόν) απαγορευτική, προτείνεται η συμμετοχή της Ελλάδας σε κοι­νοπραξία (π.χ. Γαλλίας-Ιταλίας) για τη συμπαραγωγή κορβετών, κάτι που θα επέτρεπε στο Πολεμικό Ναυ­τικό να επωφεληθεί, τα επόμενα χρόνια, με την απόκτηση μιας ή δύο μονάδων επιφάνειας αυτού του τύ­που. Πηγές αναφέρουν ότι υπάρχουν σχετικά παραδείγματα και, συγκε­κριμένα, η συμμετοχή της Ελλάδας σε ευρωπαϊκό κονσόρτσιουμ για μη επανδρωμένα αεροσκάφη (UAV). Θετικό για την Ελλάδα είναι το ισο­ζύγιο στον τομέα των υποβρυχίων, λόγω της απόκτησης και ολοκλή­ρωσης των «214», τα οποία δεν θα υπάρχουν στο οπλοστάσιο της Τουρ­κίας τουλάχιστον για ακόμη 4-5 χρό­νια. Ενθαρρυντικό στοιχείο για την ικανότητα του Πολεμικού Ναυτικού να ολοκληρώνει απαιτητικά έργα είναι οι εργασίες ολοκλήρωσης δύο πυραυλακάτων τύπου «Ρουσέν» στα Ναυπηγεία Σαλαμίνας. Και σε αυτό τον τομέα η παραγωγή της Τουρκίας έχει εντυπωσιακά επιτεύγματα, κα­θώς σε μόλις λίγα χρόνια τα Ναυ­πηγεία της Τούζλα παρέδωσαν 16 εξελιγμένης τεχνολογίας μονάδες.

Αεροπορία. Η προοπτική απόκτη­σης 100 μαχητικών F-35 από την Τουρκία, σε συνδυασμό με τη συμ­φωνία αγοράς ρωσικών S-400, θα μπορούσε να ανατρέψει πλήρως τα δεδομένα στο Αιγαίο στα μέσα της δεκαετίας του 2020. Στην Αθήνα αυ­τήν τη στιγμή προκρίνεται ο εκσυγ­χρονισμός μέρους του στόλου των 155 F-16 (πιθανότατα των περίπου 90 νεότερης διαμόρφωσης). Το πρόβλημα του συγκεκριμένου σχεδιασμού είναι ότι το πρόγραμμα εκσυγ­χρονισμού είναι οικονομικά εμπροσθοβαρές. Οι σκέψεις για αγορά F-35 είναι μάλλον πρόωρες σε αυτήν τη φάση. Ωστόσο, υψηλόβαθμες πη­γές αναφέρουν ότι η αεροπορική ισορροπία πάνω από το Αιγαίο την επόμενη δεκαετία δεν θα κριθεί από τους αριθμούς, αλλά από τη διαλειτουργικότητα των μονάδων. Έτσι, ένας στόλος 90 αναβαθμισμένων F-16 με μια μοίρα F-35 (που μελλοντικά θα αποκτηθεί) θα μπορούσαν να αποτελέσουν ικανή δύναμη απο­τροπής. Οι ίδιες πηγές ανέφεραν ότι η Ελλάδα έχει να αντιπαρατάξει, επίσης, τα συστήματα S-300, αλλά και τις συστοιχίες τύπου «Πάτριοτ».


Του ΒΑΣΙΛΗ ΝΕΔΟΥ
(ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΚΥΡΙΑΚΗΣ-24/09/2017)

http://staratalogia.blogspot.gr/2017/09/blog-post_424.html

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις